Dagens ungdomar berättar på nätet vad de gör, visar foton, spelar mixad musik och videoklipp, tipsar om filmer, kollar upp resmål, beställer litteratur, betalar räkningar, visar sitt CV och kontrollerar resultatlistor. I dag pågår lärandeprocesser bland unga som det etablerade samhället inte styr över och ibland inte ens känner till. Den här boken beskriver ungas lärande i samtida medier. Boken ger en god grund till att tänka nya tankar om lärande, skola och lärarutbildning. Vad betyder digitala kommunikationsformer i medielandskapet? Hur utvecklar datorspelare ett gemensamt språk? Hur skiljer sig ungas bloggande från vuxnas? Går det att skapa en gemensam syn på IT som pedagogiskt redskap? Hur kan vi skapa digitala berättelser om värdegrundsfrågor? Hur samspelar vuxna och unga på nätet? Vad fordras för att bli godkänd som medlem i en community? Hur kan den nya teknologin påverka våra tankar, ideal, normer, identitet och vårt Jag? Boken vänder sig till studenter, lärare och forskare med intresse för nya teknologier och nya medier. I boken återfinns en rad rapporter från fallstudier, både i skolan och utanför, vilket ger läsaren en förankring i ett område som annars kan vara svårt att överblicka.