Hur leds och styrs egentligen professionella organisationer? Är det professionella ideal eller är det effektivitet och kostnadsbesparingar som är viktigast? Vad spelar arbetsprocesser, strukturer och strategier för roll? Och behövs verkligen ledarskap?
I ett försök att besvara dessa frågor ger sig boken i kast med fyra myter, eller populära föreställningar, om professionella serviceorganisationer: 1 Professionella serviceorganisationer är platta organisationer med låga inslag av byråkrati 2 Professionellt arbete präglas av frihet och autonomi 3 a) Professionella arbetare måste styras b) Professionellt arbete måste styras 4 Professionella behöver ledarskap De fyra myterna belyses i detalj och både ifrågasätts och nyanseras. I centrum för resonemanget står arbete, och boken närmar sig frågor om struktur, strategi, ledarskap och olika former av styrning, bl.a. human resource management, kulturstyrning och tidsstyrning. Bokens bidrag till teori, praktik och den bredare samhällsdebatten sammanfattas i form av fyra motmyter. 4 myter om professionella organisationer tar sin utgångspunkt i aktuell forskning inom företagsekonomi och professionssociologi och vänder sig till studerande inom områdena organisation, management och ledarskap. Boken kan även ses som ett inlägg i debatten om hur professionella organisationer bör styras, vilket gör den intressant för såväl chefer som medarbetare inom den typen av organisationer.