Ett barn i varje klass. Det är precis det som det handlar om. Alla möter dessa barn. Alla förundras och behöver ett förhållningssätt som vilar på humanistisk grund. Än mer gäller det alla dem som möter barnen i sin professionella gärning. Att använda begrepp som bokstavsbarn innebär att inte ta frågan på allvar och därmed ett avståndstagande baserat på lättja. Bara med systematisk kunskap kan vi på sikt möta barn med särskilda behov på ett bra sätt – som medmänniskor i skolan, på fritiden och i hälso- och sjukvården. I boken sammanfattar författaren kunskapen om dessa barn med neuropsykiatriska funktionshinder. Som alla funktionshinder är hindret relativt och bestäms mest av omgivningen. Att mötas med förståelse, respekt och insikt är ett grundkrav för att kunna känna tillhörighet i samhället. Uppmärksamhetsfunktionen är central för att barn ska utvecklas i takt med sina jämnåriga. Att bli en i det sociala sammanhang man tillhör ingår i mognaden. Att bli sedd som annorlunda och inte bli mött med förståelse och adekvata förväntningar skapar en känsla av att inte räcka till. Gränsdragningen och överlappningen mellan olika neuropsykiatriska funktionshinder är en viktig del i förståelsen av hur omgivningen på bästa sätt ska möta dessa barn och stödja dem och deras familjer. Boken vänder sig till alla vuxna som på ett eller annat sätt möter barn med neuropsykiatriska funktionshinder inom förskola, skola och ledare i olika former av fritidsaktiviteter.