ISBN: 9789144072746
Utgiven: 2011-05-06
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Genre: Management
I den här boken delar Anders Dahlvig med sig av sina erfarenheter efter 26 år vid IKEA. Under tio år var han koncernchef och grundlade under denna tid sin syn på vad som krävs för ett framgångsrikt och ansvarsfullt företagande.
För första gången berättar någon med riktigt djup inblick i Ikea om företaget och dess utveckling, även om syftet med boken inte främst är att berätta historien om Ikea. Mot bakgrund av en oro över en växande förtroendeklyfta mellan näringsliv och den breda allmänheten vill Anders Dahlvig snarare använda fallet Ikea som ett exempel. Syftet är att försöka slå fast vad som krävs av ett företag som har ambitionen att uppnå både traditionella affärsmål, som vinst och försäljningsökning, och målet att bidra till ett bättre samhälle i vidare mening.
Boken är personligt skriven och bygger på författarens egna reflektioner och tankar. Den inleds med ett förord av Lars Strannegård, professor vid Handelshögskolan i Stockholm.
Med uppdrag att växa är en mycket intressant bok av en erfaren och begåvad företagsledare. Anders Dahlvig skriver övertygande om hur företags värderingar och kultur hänger samman med dess affärsmässiga och sociala mål. Jag har nu läst boken tre gånger och lärt mig något av varje avsnitt i texten.
MICHAEL SPENCE
NOBELPRISTAGARE I EKONOMI 2001
Jag kände mig riktigt upplyft efter att ha läst boken. Även om det är en managementbok är den lättillgänglig och enkelt skriven. Budskapet är viktigt och blir än mer betydelsefullt när det kommer från en stor företagsledare. Jag tycker att varje vd borde läsa boken och reflektera innan det är för sent. Om de multinationella företagen övertygades om att följa Anders Dahlvigs rekommendationer skulle många av världens problem kunna lösas. Storföretag i mänsklighetens tjänst skulle vara ett kraftfullt verktyg.
GORDON RODDICK
MEDGRUNDARE AV BODY SHOP
Med uppdrag att växa är lätt att läsa och ger viktiga nya insikter. Den beskriver ett entreprenörsföretag som växer till global mognad. Anders Dahlvig är klarsynt och förvånansvärt rättfram när han berättar Ikeas story. Som familjeföretagare i fjärde generationen känner jag igen den inneboende paradoxen – att bygga ett ”gott”, värdedrivet företag och samtidigt tjäna pengar. Anders Dahlvig visar att det kan göras.
ANTONIA AX:SON JOHNSON
STYRELSEORDFÖRANDE I AXEL JOHNSON AB