ISBN: 9789144079028
Utgiven: 2013-02-06
Format: Häftad
Språk: Svenska
Genre: Ekonomi
Familjeföretags ägare dör. Det gör inte huvudmännen i andra ägarformer. De mänskliga utmaningarna i döden, kärleken, envisheten, avundsjukan och tilliten skapar särpräglade villkor för familjeföretagande. Med en annorlunda ägarlogik. Ett ägande präglat av långsiktighet och personligt ansvar. Vad gör då de familjer som äger företag? Vad innebär aktivt ägararbete för dem?
Boken ger tydliga exempel på hur företag som Ahlström, Bonnier, Hartwall, Indiska, Kinnarp, Leksandsbröd, Paulig och Upplands Motor över generationerna förfinat sitt ägararbete, strategiskt utvecklat sitt företagande och stärkt sammanhållningen i familjen. Boken illustrerar hur ägarfamiljer målmedvetet och ansvarsfullt arbetar med nuvarande och kommande generationer för att skapa ett hållbart ägarskap över generationer. Generationsskifte har övergått i skapandet av arenor, verktyg, processer och inte minst relationer. Allt för att säkra ägarkontinuitet över många generationer.
Första upplagan