Vad stimulerar barns musikaliska lärande? Hur kan vi skapa möjligheter för kreativitet, leklust och upptäckarglädje genom musik? Detta är de grundläggande frågor som diskuteras i Musik och lärande i barnets värld. Huvuddelen av boken utgörs av beskrivningar och analyser av samspelet mellan pedagoger och barn i samband med musikpedagogiska aktiviteter i förskola och skola. Utifrån aktuell forskning och praktisk erfarenhet beskrivs vad som blir fruktbart i musiklärandet och vad som kan begränsa kreativitet och skaparlust i barnets värld. Vidare behandlas teorier om hur barn lär samt kreativitet och musik ur ett inkluderande perspektiv. Musik och lärande i barnets värld uppmuntrar till reflektion kring musikalisk verksamhet och ger inspiration till ett genomtänkt sätt att arbeta med musik i förskola och skola. Musik och lärande i barnets värld är avsedd för blivande förskollärare, fritidspedagoger samt grund- och ämneslärare, men vänder sig också till redan yrkesverksamma pedagoger, till exempel som diskussionsunderlag vid fortbildning i arbetslaget.