Barnlitteraturens värden och värderingar har länge varit centrala i diskussioner om barnlitteratur, såväl i samhället som vid skolor och universitet. Frågor som diskuterats är definitioner av barnlitteraturens värden nu och förr, censurens betydelse, önskvärda och mindre önskvärda värderingar i barnlitteratur och den förmedlade synen på sexualitet, mångkultur och miljö. I denna antologi framhåller författarna att dessa frågor fortfarande är viktiga att diskutera, men ur nya infallsvinklar. Boken undersöker frågeställningarna ur en mängd olika perspektiv och visar på så sätt hur de kan angripas från dagens forskningshorisont. Barnlitteraturens värden definieras och diskuteras i boken. Flera av bidragen problematiserar förläggarnas, läsarnas och litteraturkritikernas roller som tongivande röster om barnlitteraturen. Andra kapitel handlar om värderingar av etnicitet, ekologi, genus och sexualitet i barn- och ungdomslitteraturen. Dessutom tar boken upp värden och värderingar i tv och film för barn och ungdom.
Barnlitteraturens värden och värderingar är avsedd att användas av studenter och forskare i ämnet barnlitteratur och barnkultur vid universitet och högskolor, men kan med fördel även läsas av den som är allmänt intresserad av dessa frågor.
Skrifter utgivna av Svenska barnboksinstitutet nr 119. ISSN 0347-5387