Att det ska finnas en psykolog i skolans elevhälsa är numera lagstadgat. Att psykologen ska finnas tillgänglig för samtlig personal, alla elever och deras föräldrar i frågor som är skolrelaterade är mindre självklart. Skolpsykologers förutsättningar ser väldigt olika ut och det finns ett stort behov av fortsatt utveckling. Detta är den andra utgåvan av Psykolog i skolan. Boken är reviderad för att spegla kraven i den nya skollagen samt även uppdaterad med flera nya kapitel skrivna av verksamma skolpsykologer. I boken tar vi upp de organisatoriska och juridiska/etiska ramarna kring psykologens arbete i skolan, psykologens del av skolans samhällsuppdrag, relationer med elever och familjer, med skolan som organisation såväl som med det omgivande samhället. Psykologen spelar en central roll i skolan, både för elever och personal, och deltar i skolans arbete med förebyggande, utredande och behandlande insatser, personalhandledning och skolutveckling. Psykolog i skolan är skriven för blivande psykologer men även för yrkesverksamma psykologer, övrig personal i elevhälsan, pedagogisk personal och skolledning, eller andra som arbetar med skola och utbildningsfrågor. ”Om vi med Psykolog i skolan kan öka medvetenheten om möjligheterna i fältet, bidra på ett positivt sätt till skolpsykologens grundläggande kompetens samt inspirera våra kollegor till att sticka ut hakan och ta för sig lite mer skulle det glädja oss oerhört.” Elinor Schad