Hur framställs kvinnor respektive män som valt att äntra den politiska arenan i medierna? Gestaltas de olika beroende på kön eller är samhällsjournalistiken neutral? Den här boken handlar om mediebilden av våra folkvalda makthavare. Politiken i dag är medialiserad, vilket betyder att den filtreras genom, tolkas av och representeras i medierna. För merparten av medborgarna är mediebilden den enda vi får uppleva och lära oss tycka, känna och ha åsikter om när det gäller politik. Vi träffar inte våra folkvalda i verkligheten utan vi läser om dem, hör dem på radio och ser dem i tv-sofforna. Utifrån detta och i samtal med familj, vänner och bekanta bildar vi oss uppfattningar om enskilda politiker och var vi själva står i politiska frågor.
Boken vänder sig till studenter inom journalistik, medie- och kommunikationsvetenskap, genusvetenskap och statsvetenskap. Genom sitt tydliggörande av genusstrukturer i medietexter och på nyhetsredaktioner är den även lämplig för personer som arbetar inom medier, journalistik, kommunikation och politik.