Health literacy har aktualiserats alltmer under 2000-talet. Det är som begrepp och dess tillämpning nära relaterat till lärande och utbildning. Tillsammans med inkomst, inkomstfördelning, arbete och social miljö är health literacy en central bestämningsfaktor för hälsa. En stor andel av befolkningen har en otillfredsställande eller problematisk förmåga att ta till sig, förstå, bedöma och använda hälsorelevant information. Kunskapsfältet kring health literacy har vuxit fram under det senaste decenniet, framför allt utifrån två olika sammanhang; en hälso- och sjukvårdskontext och en hälsofrämjande kontext. Den här boken har sin utgångspunkt i ett hälsofrämjande perspektiv med fokus på resurser för att främja hälsa.
Boken är indelad i en teoretisk del och en del med praktiska exempel från de olika nordiska länderna på hur health literacy reflekteras och tillämpas i olika sammanhang. Den ger på så sätt såväl ett teoretiskt underlag för begreppet och dess värdegrunder som exempel på hur det i praktiken går att arbeta med att främja utvecklingen av health literacy. Boken belyser också utifrån ett europeiskt perspektiv metodologiska aspekter på verktyg för att mäta och bedöma health literacy i befolkningen.
Målgrupperna för boken är studerande inom folkhälsovetenskap på olika nivåer men också studerande vid andra hälsoinriktade akademiska utbildningar samt praktiker och beslutsfattare, som inom olika samhällsområden arbetar med att förbättra befolkningens hälsa.