Organisationsteori för mediemedarbetare - Struktur, kultur, ledarskap och medarbetarskap i medieorganisationer

Organisationsteori för mediemedarbetare - Struktur, kultur, ledarskap och medarbetarskap i medieorganisationer

ISBN: 9789144092386

Utgiven: 2014-06-04

Format: Häftad

Språk: Svenska

Genre: Samhälle, politik och debatt

 
Journalistiskt arbete och redaktionellt ledarskap har genomgått stora förändringar under det senaste decenniet. Medieföretagen och deras medarbetare har ställts inför utmaningar i form av ny teknik, nya medieformer, ökad konkurrens om annonsörer och publik, föråldrade betalningsmodeller samt förändrade mönster i människors medie­användning. För att hantera dessa omvälvande förändringar krävs att verksamheten anpassas efter de nya förutsättningarna och att det redaktionella utvecklingsarbetet präglas av hög kvalitet – en ekvation som fordrar både kompetenta medarbetare och professionella ledare. Organisationsteori för mediemedarbetare är en introduktion till organi­sationsteori med särskilt fokus på svenska medieorganisationer.

Innehållet kretsar kring fyra olika områden:
• hur medieorganisationers struktur ser ut och hur organisationens olika delar hänger samman
• hur organisationskulturen tar sig uttryck och vad denna kultur
har för betydelse för den redaktionella verksamheten
• vilken funktion ledarskapet fyller för verksamheten och hur
ledarskapsforskningen ser ut
• hur medarbetarskap och gruppdynamik utvecklas på en arbetsplats.

Boken är lämplig både för studerande på journalistutbildningar och medie- och kommunikationsvetenskapliga utbildningar och för yrkesverksamma journalister som vill öka sin kunskap om organisationsstruktur, kultur, ledarskap och medarbetarskap i redaktionella miljöer.