I Läsförståelse A-D tränas eleverna till att bli aktiva läsare - läsare som kopplar textens innehåll till egna erfarenheter och anpassar läsningen efter textens krav. I det här materialet innebär läsförståelse allt från att förstå vad texten handlar om, bokstavligen, till att förstå textens budskap. Frågorna är konstruerade så att svaren måste sökas i texten och motiveras utifrån den, ibland i kombination med egna erfarenheter.
I Läsförståelse A-D får eleverna möta olika texttyper, t.ex. berättelser, noveller, utdrag ur romaner, insändare, reportage, dikter, fabler, instruktioner, recensioner, inbjudningar och reklamtexter. Olika texter läses på olika sätt, och detta ska eleverna bli medvetna om och arbeta med. En läsare med genrekunskap har lättare att ”genomskåda” en text och förstår, till exempel, att man i en insändare läser en persons åsikter, inte fakta. I boken finns 22 texter, både faktatexter och skönlitterära texter. Några genrer återkommer i alla böcker, några i två eller tre, medan ytterligare några tas upp bara i en av böckerna. Textmängden och textens svårighetsgrad ökar i rimlig omfattning från bok till bok.
I Läsförståelse A-D är varje uppslag ett kapitel. På vänstersidan finns den text som eleverna ska läsa och sedan arbeta med. Här finns också uppgifter att arbeta med före läsningen, frågor som hjälper eleverna att lättare komma in i texten. På högersidan finns uppgifter med tre olika inriktningar på frågor.
• Vad står det i texten? Svaret på gröna uppgifter står klart och tydligt i texten. • Vad säger texten? Svaret på gula uppgifter står också i texten, men det står mellan raderna. Eleverna måste dra egna slutsatser. • Fundera över texten I de röda uppgifter får eleverna reflektera över det som sägs i texten, och vara kritiska.
Serien Läsförståelse har sedan första upplagan fått ny layout samt många nya texter och bilder. Seriens omtyckta upplägg finns kvar.