Kompetens som konkurrensfördel ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna fjärde upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den tredje upplagan.
Medarbetares kompetens och engagemang ger konkurrensfördelar som är svåra eller till och med omöjliga att imitera. Konkurrenskraft handlar därför mer om att få utväxling på kompetens än på kapital. En unik, företagsspecifik formel för kompetensutveckling skapar uthållig lönsamhet, ger produkter och tjänster en svårkopierad kvalitet och utvecklar nya kundvärden. I Kompetens som konkurrensfördel beskrivs hur en sådan formel tas fram för att stötta och utveckla företagets konkurrenskraft. Valet mellan att forma, matcha, utmana eller köpa kompetens löper som en röd tråd genom boken och beskrivs med många exempel. Kärnan i en kompetensstrategi är förmågan att skapa förutsättningar som gör att medarbetare vill och får tillfälle att utveckla sin kompetens. Olika former för lärande och kompetensutveckling presenteras och diskuteras. Boken tar också upp de olika aktörerna – chefer, medarbetare och personalspecialister – och deras roller i detta arbete. Boken är skriven för alla som är delaktiga i utveckling och genomförande av affärsstrategier och kompetensstrategier, från styrelseledamöter, företagsledningar, chefer och medarbetare till specialister och konsulter i personalarbete och kompetensutveckling. Den vänder sig också till stuerande på universitet, högskolor och andra utbildningslinjer. Kompetens som konkurrensfördel ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna fjärde upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den tredje upplagan.