Butiken, sortimentet och kampanjerna handlar om uppföljning av det ekonomiska resultatet i olika delar av en butikskedjas verksamhet. Den övergripande frågeställningen som bokens författare adresserar är: Vilka åtgärder skall vidtas var någonstans i företaget, och i vilken ordning skall åtgärderna vidtas?
I Butiken, sortimentet och kampanjerna visar författaren hur olika aspekter av denna frågeställning kan besvaras genom användandet av olika ekonomiska nyckeltal och modeller. På ett systematiskt och pedagogiskt sätt visas hur företagsledningen kan följa upp det ekonomiska resultatet i butikerna (som helhet), butikernas sortimentsavdelningar, butikernas produkter och butikernas kampanjer. Boken omfattar en beskrivning av tidigare forskning samt förslag till instrument och arbetsmetoder som kan användas praktiskt för att ge svar på den övergripande frågeställningen. Genom en kombination av såväl förankring i vetenskaplig forskning som praktiska rekommendationer riktar sig boken både till ansvariga inom i detaljhandeln och till högskolestudenter.