Lärande inom och mellan organisationer

ISBN: 9789144100760

Utgiven: 1996-01-01

Format: Ebok (EPUB)

Språk: Svenska

Genre: Management

 
Företags konkurrenskraft beror på deras förmåga att utveckla och utnyttja kunskaper själva samt genom de nätverk de verkar inom. En sådan förmåga till lärande förefaller bli allt viktigare i skenet av en hårdnande konkurrens via avregleringar, en ökad internationalisering, reduktion av handelshinder och en ökad rörlighet på produktionsfaktorer. Denna bok integrerar teorier kring lärande från en rad olika discipliner. Boken syftar därigenom till att analysera både hur individer utvecklar kunskap och vilka driv- och motkrafter inom och mellan organisationer som påverkar kunskapsutveckling. Boken innefattar även en studie av lärande inom ABB, Celsius, f.d. Dialog, Enator, Ericsson och WM-data. 27 högre chefer från olika bolag inom dessa koncerner delger sina erfarenheter om lärande för konkurrenskraft. Dessa erfarenheter jämförs med teoretiska forskningsrön, vilket resulterar i såväl teoretiska reflektioner som praktiska implikationer kring ledning och organisering av lärande. Boken vänder sig till en bred läsekrets. Högskolestuderande kan använda boken som ett komplement till kurslitteratur inom ämnesområdena ledarskap, organisationsteori och strategi. Då en rad teorier med relevans för lärande presenteras och integreras vänder sig boken även till lärare och forskare med intresse av lärande inom och mellan organisationer. Tanken är också att boken skall kunna användas av alla de som mer allmänt önskar ta del av såväl teoretiska forskningsrön som praktiska erfarenheter kring lärande.