Begreppen entreprenörskap och företagsamhet har blivit alltmer centrala inom skola och utbildning. Hur ska vi förstå och närma oss entreprenörskap på skolans arena? Hur ska vi som verksamma i skola och utbildning förhålla oss till det ökade intresset? Med kritisk samhällsblick och med praktiknära fokus visar författarna i denna bok hur exempelvis estetiskt och kreativt lärande förhåller sig till entreprenöriellt lärande. I boken presenteras några ansatser och utgångspunkter för att förstå och arbeta med detta perspektiv. Genom att författarna förmedlar röster av såväl elever, lärare, skolledare som forskare blir detta konkret. Med boken som utgångspunkt får du inspiration till och användbar kunskap för att anta de utmaningar som entreprenöriellt lärande innebär för skola och utbildning på 2010-talet.
Boken kan med fördel användas i utbildning av förskollärare och lärare i grundskola och gymnasium. Den är också angelägen för skolpolitiker, skolledare, pedagoger inom alla skolans områden och vårdnadshavare.