På 2000-talet har en ny företagsform etablerat sig i Sverige, arbetsintegrerande sociala företag. I dag finns över 300 sådana företag i landet. De flesta är små företag med 10–20 medarbetare. De har både sociala och ekonomiska mål, driver affärsverksamhet och producerar varor eller tjänster för en marknad. Men de ger också arbete till dem som har svårt att komma in på arbetsmarknaden t ex långtidsarbetslösa och personer med funktionsnedsättningar. Syftet med denna bok är att beskriva och analysera olika aspekter av företagens verksamhet, deras framväxt och relation till andra sektorer i samhället.
I bokens andra del görs framförallt en analys av ledningen och styrningen av företagen. Hur driver man en affärsverksamhet med god arbetsmiljö och inflytande för alla medarbetare? Leder arbetet till empowerment och personlig utveckling? Blir medarbetarna återintegrerade i arbetslivet? Vilka dilemman och svårigheter möter ledare och medarbetare i en ny företagsform? Och hur får dessa ”nya” företag stöd från andra företagare, lokala grupper och offentliga organisationer?
Boken riktar sig till studenter inom socialt arbete, sociologi och företagsekonomi på universitet och högskolor men också till verksamma inom offentliga sektorn som vill få kunskap om arbetsintegrerande sociala företag. Den passar även för studiecirklar bland medarbetare inom dessa företag.