Om ett företag vill öka lönsamheten är ett hett tips att arbeta med leverantörsbasen! Här finns stora möjligheter, som få företag inser eller lyckas realisera. Den här boken ger verktygen som krävs för att dra fördel av företagets leverantörsbas. Supplier relationship management är en praktisk guide till hur man får ut mesta möjliga av sina leverantörsrelationer. Boken visar hur man genom ett strategiskt och strukturellt förhållningssätt kan maximera nyckelleverantörernas bidrag till verksamheten. Dessutom presenteras ett komplett, tydligt och mycket användbart ramverk för hantering av leverantörsrelationer.
Författaren förklarar och ger praktiska råd om: • att hantera en föränderlig global leverantörsbas • att utforma en segmenteringsplan för leverantörsbasen • att införa system för resultatstyrning och leverantörsuppföljning • att driva leverantörsförbättring och -utveckling • att utveckla strategiska samarbetsrelationer. Supplier relationship management vänder sig till nuvarande och blivande företagsledare och inköpare.
Supplier relationship management, som länge har varit ett eftersatt område i facklitteraturen, har nu fått ett välkommet tillskott. På ett enkelt och begripligt sätt får läsaren förståelse för hur SRM-arbetet kan struktureras, då Jonathan O´Brien förklarar utifrån Vad? Vem? Hur? och När? Andreas Takacs, utbildningschef på Silf Competence – Sveriges Inköps- och Logistikförbund