Experimentet är den vetenskapliga metod som ger oss de bästa möjligheterna att ta reda på orsakerna bakom det vi vill studera. Alla vetenskapliga undersökningar har svagheter, så även de som är baserade på experiment. Skillnaden är att experimentet erbjuder unika möjligheter att komma runt svårigheterna. Det är om detta Experimentell metodik för beteendevetare handlar. Även de studenter och forskare som själva aldrig kommer att genomföra ett experiment behöver god kännedom om experimentell metodik. Genom att veta vilka avsteg som görs från den experimentella metodiken förstår man också svagheterna i andra metoder och i de slutsatser som kan dras från dessa studier. Att lära sig den experimentella metodiken handlar därmed mycket om träning i kritiskt granskande och i vetenskapligt resonerande.
Experimentell metodik för beteendevetare ger läsaren kunskap om hur experiment kan och bör utformas. Den ger nödvändiga teoretiska kunskaper, men fyller också ett allmänbildande syfte där läsaren lär sig att identifiera svagheterna i forskning som presenteras i dagstidningar och andra medier.
Denna andra upplaga har i flera delar utökats med det ”kritiska ögat” i åtanke. Vidare har ett kapitel om resultattolkning tillkommit. Den reviderade upplagan är med sina många exempel lika pedagogisk som sin föregångare samtidigt som den inkluderar mer avancerade avsnitt. Därmed är den lämplig för såväl nybörjaren som för den som behärskar grunderna i experimentell metodik.