Förskola för kvalitet och meningsskapande

Förskoleverksamheten ska enligt skollagen vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Dessa ses som grundvalarna för en förskola med hög kvalitet, men vad det innebär i den dagliga verksamheten är inte alltid helt tydligt. I bokens olika texter, skrivna av pedagoger och chefer från fem olika förskolechefsområden i Malmö, undersöks just detta. I sina redo­görelser för/beskrivningar av hur man organiserar för kvalitet i för­skolan betonar författarna vikten av att planera för en verksamhet som också värnar om lust, reflektion och meningsskapande för alla i förskolan. Här utgår man från barnens nyfikenhet, frågor och intressen utifrån en gemensam övertygelse om att varje barn har rätt att ­synas och därmed bidra till den pedagogiska verksamhetens utveckling.

Boken kan med fördel användas i grundutbildning av förskollärare, i rektorsutbildning och som underlag för utveckling av förskoleverksamhet samt för förskollärares och förskolechefers kompetensutveckling. Den är också angelägen för politiker, tjänstemän och vårdnads­havare intresserade av förskoleverksamhet.