I den här boken definieras och analyseras betydelsen av en rad aktuella och klassiska grundidéer om barns lärande. Boken är tänkt att fungera som en uppslagsbok, och därför är begreppen praktiskt uppdelade i alfabetisk ordning. Författaren Sandra Smidt:
följer varje idé tillbaka till dess rötter och berättar hur den växte fram utforskar varje idés betydelse för de tidiga årens lärande på ett lättillgängligt sätt anknyter när det är lämpligt till andra områden inom de tidiga årens lärande ger exempel från sin egen breda erfarenhet av att arbeta med de tidiga årens lärande och från den internationella litteraturen och forskningen tar fasta på en rad olika idéer från såväl utvecklingsländer som utvecklade länder, vilket placerar boken i ett globalt perspektiv intar ett sociokulturellt perspektiv på lärande, vilket ger ett tydligare sammanhang åt de nyckelbegrepp som tas upp i boken.
Boken vänder sig till studerande på förskollärar- och grundlärarprogrammen men även till yrkesverksamma förskollärare och lärare.