Historiskt har pedagogik betraktats som en viktig förutsättning för kunskap och samhälle. Pedagogiska modeller har ofta utvecklats i samband med samhällsförändringar, revolutioner och krig. Pedagogiska teoretiker har frågat sig på vilket sätt människan kan bli en självständig tänkare som inte låter sig ledas av andra. I Pedagogik för förändring möter läsaren pedagoger och filosofer från antiken fram till i dag – kvinnor och män som alla varit radikala tänkare för sin tid och banat väg för dagens skola och utbildning. I sin kamp för att tänka kritiskt och annorlunda har de utmanat givna föreställningar om kunskap och samhälle.
Denna andra upplaga av boken har utökats med flera nya tänkare, vilket gör den ännu mera aktuell för vår tids pedagogiska debatt. Boken utmärks av att den vetenskapliga texten vävs samman med skönlitterära beskrivningar. Biografiska händelser blandas med pedagogisk praktik. Du utmanas som läsare att tänka nytt – att medverka till en pedagogik för förändring! Pedagogik för förändring är lämplig som kurslitteratur inom lärarutbildning och högre utbildningar inom det humanistiska och samhällsvetenskapliga området. Boken är också lämplig som litteratur vid fortbildning av lärare, pedagoger och skolledare.