Patientkommunikation i praktiken ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan. En kunnig och delaktig patient är en av grundstenarna för en framgångsrik vård, visar olika undersökningar. Detta förutsätter en fungerande dialog, en kommunikation, mellan patient och vårdgivare. I verkligheten visar det sig dock ofta att kommunikationen brister. Patientkommunikation i praktiken är en lärobok i kommunikation inom vården. I boken besvaras en rad grundläggande frågor: Vilka är förutsättningarna för en bra dialog? Hur underlättar man patientens förståelse för egenvård och livsstilsförändring? Vad innebär patientutbildning för patientens delaktighet? Hur framställer man en informationsfolder? Vilka krav ställs på kommunikation med patienter från andra länder?
Boken vänder sig till medarbetare i vården, såsom sjuksköterskor, sjukgymnaster, läkare, arbetsterapeuter, undersköterskor, dietister och administratörer med patientkontakt.