Skönlitterär läsning är en fantastisk ingång till flera av svenskämnets moment! Att arbeta med läsning har oftast hamnat lite utanför den “vanliga” undervisningen. Eleverna har förväntats läsa romaner på egen hand och sedan redovisa dessa och läsningen i klassrummet har mest bestått av kortare texter. I Läs mera visar författaren hur oerhört effektivt undervisningstiden kan användas om den oftare viks till läsning och uppgifter kring det lästa. Genom ett ökat fokus på läsning ökar eleverna både läsförmåga och ordförråd. Uppgifterna i boken täcker in en mängd kunskapskrav, vilket ger eleverna möjlighet att utvecklas utifrån den feedback de får av dig. Du som lärare får också ett mycket säkrare underlag för betygssättning eftersom enskilda kunskapskrav prövas många gånger. Arbetssättet är dessutom formativt i sig. Eleverna aktiveras direkt och arbetar både enskilt och i grupp i de olika uppgifterna. Varje uppgift har någon form av självutvärdering eller kamratrespons, och du som lärare ger kontinuerlig feedback och feed-forward till eleverna. I slutet av varje uppgift får eleverna möjlighet att reflektera kring arbetssättet, sin egen arbetsinsats och vad de har lärt sig under arbetets gång. Läs mera består av ett elevhäfte, som eleverna fortlöpande arbetar i, och ett lärarmaterial.