Utgångspunkten inom kollegahandledning är att det i en personalgrupp finns kompetenser som kompletterar varandra och som kan nyttjas och vidareutvecklas, med demokrati, jämlikhet och solidaritet som centrala värden. Syftet med handledningen är att främja personlig och professionell kompetensutveckling samt organisationsutveckling. Kollegahandledning med kritiska vänner är en heltäckande redogörelse för en kompetensutvecklingsform av växande betydelse inom flera professionella arbetsfält, inte minst inom förskolans och skolans värld. Boken hämtar stöd i relevant teori, men har samtidigt som mål att utgöra ett praktiskt stöd för den som vill ägna sig åt kollegahandledning.
De mest aktuella arbetssätten inom kollegahandledning presenteras och förankras i teori och erfarenhet. Tanken är inte att låsa sig vid en viss modell eller metod, utan att tillgängliggöra ett brett material som gör det möjligt att anpassa arbetssättet efter det sammanhang där handledningen bedrivs. Fokus i boken ligger på skolan, och målgruppen är primärt verksamma lärare och skolledare. Men exempel ges även från andra yrkesområden, och resonemangen har därmed en bredare tillämpbarhet. Kollegahandledning med kritiska vänner är en kraftigt omarbetad andra upplaga av Kollegahandledning i skolan.