Vårt moderna samhälle är i allt högre grad multimodalt och olika uttrycksformer som bild, text, ljud och musik kombineras för kommunikation av skilda slag. Visuella representationer genomsyrar i stort sett alla delar av vår globaliserade vardag, och bildanalys är ofta avgörande för en kritisk granskning av människors uppfattningar och förförståelse av historiska och politiska skeenden. I utbildningssammanhang har visuella uttryck därför stor potential som didaktiska verktyg långt utanför ämnet bild. Författarna diskuterar en mängd olika möjligheter för en multimodal undervisning i skolans olika ämnen. Fokus är på bilddidaktiska undervisningsmetoder med särskild tonvikt på undersökande och problemlösande arbetsmetoder. Kreativitet och estetik ses som vägar att gestalta kunskaper och erfarenheter på ett sätt som fördjupar elevernas lärande och ökar deras engagemang alldeles oavsett vilket ämne som står på schemat. Visuell kunskap för multimodalt lärande vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare i grundskola och gymnasium.