Några få länder i världen gör år efter år mycket goda resultat i de internationella kunskapstest som återkommande genomförs med skolelever. Andra länder gör lika konsekvent svaga resultat. Går de här skillnaderna att förklara på vetenskaplig grund – eller är det så att vissa kulturer stöder undervisning och lärande i skolan på ett sådant sätt att resultat och kvaliteter blir därefter?
I den här boken redovisar och diskuterar de mest framstående forskarna och experterna från Finland, Kina, Sydkorea, Singapore och Sverige hur den bästa skolan kan skapas och vidmakthållas. Vad är det som krävs för att lärare ska kunna undervisa på ett sådant sätt att alla elever når kunskapsmålen i skolan och hur ska en skola organiseras för att stödja de främsta kvaliteterna i lärares undervisning och elevernas lärande?
De huvudfrågor som ställs och besvaras i boken är: – Hur undervisar lärare i de länder som har de bästa kunskapsresultaten? – Hur organiserar de undervisning och lärande? – Hur ser lärares utvecklings- och karriärmöjligheter ut i de olika länderna? – Vad bör den svenska skolan göra för att nå den högsta kvaliteten i undervisningen och i lärandet? Världens bästa undervisning vänder sig till lärare, förstelärare, rektorer, förvaltningschefer samt lärare och studenter på lärarutbildningarna.