Lärande och kompetensutveckling är alltjämt viktiga utmaningar för organisationer. Men tyvärr ser vi en negativ utveckling i dagens arbetsliv, med styr- och ledningssystem som tär på mänskliga resurser, där kompetens förslösas eller helt enkelt används på fel sätt. Den lärande organisationen 2.0 syftar till att lyfta fram möjliga alternativ till denna utveckling.
Exempel på teman som tas upp i boken är agila processer, expertsamhället, digitalt arbete, kreativitet, självorganisering, öppenhet för innovation, verksamhetsnära ledning och aktivitetsbaserade kontor. Det rör sig om vitt skilda fenomen som dock binds samman genom ett fokus på lärande och organisering för lärande.
Den lärande organisationen 2.0 är avsedd för universitets- och högskoleutbildningar med inriktning mot arbetsliv och lärande samt personal- och organisationsutveckling. Den vänder sig också till chefer på olika nivåer och i olika verksamheter. Boken kan även med fördel användas för praktiskt utvecklingsarbete i organisationer.