Ger barnen en bättre chans att lyckas med läsning och skrivning Här presenterar en sammanställning av läs- och skrivförberedande övningar för den tidiga läsutvecklingen. Många gånger behöver man stanna upp och öva lite extra på vissa moment, leka med bokstäver och laborera med ord. Läslek hjälper dig hitta lämpliga övningar. Kopiera fritt ur handledningen och sätt samman små färdiga häften till eleverna, var och en efter sina behov.
Läslek tar upp följande områden: Kapitel 1: Öga – hand • Att öva sig i att se former och att låta handen utföra det ögat ser och hjärnan tolkar är en god start för läs- och skrivutvecklingen. Övningarna i detta kapitel syftar till att förbättra pennfattning och finmotorik hos barnen. Samtidigt riktar sig rörelserna i övningarna mer och mer mot bokstävernas former.
Kapitel 2: Namn • Att känna igen sitt eget namn är en viktig del i läsutvecklingen. Här presenteras övningar som att göra namnskyltar, att kopiera namn och att jämföra namn.
Kapitel 3: Rim •Övningarna i detta kapitel handlar om att para ihop rimbilder, att hitta rimord och att rita egna rimbilder.
Kapitel 4: Ord Bland övningarna i kapitel fyra finner du • att leta gömda ord • att göra egna ord • att göra långa ord • att göra korta ord
Kapitel 5: Ljud Ljudanalysen är kanske den viktigaste fasen i läsutvecklingen. Övningarna i detta kapitel inriktar sig på att: • att lyssna på första ljudet i ord • att lyssna på sista ljudet i ord • att räkna antalet ljud i ord.