Jämfört med sina mer sociala jämnåriga löper blyga barn större risk för en rad olika problem i grundskolan, såsom svårigheter med kamratrelationer och försämrade skolprestationer. I förlängningen kan detta leda till att de internaliserar problemen. Trots en växande forskning brister fortfarande lärares och övrig skolpersonals förståelse för hur blyga barn fungerar. Blyga skolbarn, den första boken om blyga barn som är specifikt skriven för undervisande lärare, ger en omfattande och lättillgänglig guide till allt lärare behöver veta om blyga barn. Den tar bland annat upp hur blyghet utvecklas i barndomen och de unika utmaningar som blyga barn ställs inför i skolmiljön. Boken presenterar också allmänna strategier och specifika tekniker för hur man kan underlätta för blyga barn att fungera socialt och känslomässigt i skolan och därmed också lyckas bättre i skolarbetet.
Utifrån den senaste utbildnings- och utvecklingspsykologiska forskningen presenteras metoder för att skapa trygga och inkluderande lärandemiljöer som hjälper blyga barn att frodas. Den innehåller best practice med ett tydligt fokus på betydelsen av positiva relationer mellan lärare och elev. Ett flertal fallbeskrivningar och rekommendationer presenteras för att underlätta för lärare att förstå och undervisa blyga barn. Blyga skolbarn är skriven av en utvecklingspsykolog och en utbildningspsykolog som tillsammans har flera decenniers erfarenhet och som avmystifierar de senaste forskningsrönen om blyghet.