Att ha samtal av personlig karaktär med andra är en del av arbetet inom många yrken, till exempel för lärare, sjukvårdspersonal, social-arbetare och jurister. Även frivilligarbetare inom hjälp organisationer och stödjande nätverk av olika slag har ofta sådana samtal. För alla dessa är Grundläggande samtalsmetodik en rik kunskapskälla, såväl för nybörjaren som för den som redan har en hel del erfarenhet av samtalskontakter. I denna nya och reviderade utgåva av Grundläggande samtalsmetodik presenteras precis som tidigare ett brett spektrum av färdigheter som utgör själva basen för den som hjälper och stödjer andra människor genom samtal. Varje färdighet belyses med exempel, och läsaren kan med hjälp av övningar i slutet av varje kapitel träna och utveckla de olika färdigheterna. Stor vikt läggs vid att beskriva den hjälpande relationen och hur hjälpares och klienters olika bakgrunder kan påverka denna. Att samtalet ska präglas av kultur- och genusmedvetenhet betonas också. Nytt i denna utgåva är ett kapitel där läsaren ges möjlighet att klargöra sina personliga motiv för att vilja hjälpa andra och att öka sin medvetenhet om hur egna känslor och egenskaper speglas i arbetet med klienten. Ett kapitel om krishantering – även det nyskrivet – breddar bokens användningsområde.