I moderna samhällen flödar texter och bilder. De är resultat av kommunikation mellan individer och grupper, men de är också centrala för hur vi förstår och agerar i samhället. Därför måste den som studerar samhället kunna analysera bildens och textens mening och makt. I denna fjärde omarbetade och aktualiserade upplaga av Textens mening och makt visar författarna hur man kan analysera texter och bilder med hjälp av: • innehållsanalys • argumentationsanalys • idé- och ideologianalys • begreppshistoria • narrativanalys • diskursteori, diskurspsykologi och WPR-ansatsen • kritisk diskursanalys (CDA) • visuell textanalys.
Varje inriktning ges en teoretisk bakgrund, men boken är framför allt inriktad på hur man gör. Konkreta exempel ur aktuell forskning, liksom övningsuppgifter med utarbetade lösningsförslag, åtföljer varje inriktning. Till Textens mening och makt hör en digital del, med texter till övningsuppgifterna, åtkomlig med hjälp av koden på insidan av bokens omslag. I denna upplaga lyfts särskilt digital textanalys fram i flera av kapitlen. Boken vänder sig till metodintresserade samhällsvetare och humanister, framför allt studenter och forskarstuderande vid universitet och högskolor.