Kommunikation - Samtal och bemötande i vården

All vård innebär kommunikation och behovet av praktisk kunskap om kommunikation verkar vara större än någonsin. Många menar att kommunikation och bemötande är en av de svåraste arbetsuppgifterna inom hälso- och sjukvården. Vi vet från klinisk erfarenhet och från studier att patienter och närstående värdesätter en god kommunikation och ett gott bemötande. Flera undersökningar visar att kommunikation är det allra viktigaste för att vården ska bli optimal, utifrån säkerhet, nöjdhet och bästa möjliga behandlings- och omvårdnadsresultat.
Denna tredje upplaga innehåller fem nya kapitel och övriga kapitel är reviderade och uppdaterade. Boken är uppdelad i två delar, den första innehåller centrala grunder för kommunikation i vården, till exempel patienters utsatthet, personcentrering, genus, makt, hur patienter och närstående kan uppfattas och hur de kan uppfatta oss i vården. Den andra delen beskriver hur man kan samtala om läkemedel, prata med barn och föräldrar, när man använder tolk och hur man kan samtala med svårt sjuka inom cancervård eller palliativ vård. Här kan man även läsa om mångkulturella vårdmöten samt om hur man kan tala med personer som är psykiskt traumatiserade.
Den här boken riktar sig till alla blivande och redan yrkesverksamma inom hälso- och sjukvården, men används framför allt i utbildning av sjuksköterskor på såväl grundläggande som avancerad nivå.