Barn med autism har ofta tydliga lekpreferenser, där sensoriska och perceptuella upplevelser har en stark ställning. Lek och vänskap – inkluderande pedagogik för barn med autism erbjuder ett ramverk för att stödja barns utveckling genom lek, med konkreta tips på hur du kan hjälpa barn med autism att delta i leken. Aktuell forskning och relevanta teorier presenteras här på ett lätt-tillgängligt sätt. Fokus ligger på praktisk kunskap och på teoriernas betydelse i förskole- och skolmiljön.
Bokens fem kapitel täcker flera centrala aspekter av inkluderande pedagogik och lek: teorier om och definitioner av lek skillnaden mellan lek och lekfullhet autism, lek och inkluderande pedagogik sensoriska och perceptuella upplevelser i barns lekkulturer metoder för att stödja vänskapsutveckling mellan barn.
Boken är användbar för lärare, specialpedagoger och psykologer verksamma i förskola, förskoleklass och grundskolans tidigare år. Även andra yrkesverksamma som arbetar med barn med autism eller är särskilt intresserade av lek kommer att ha behållning av den. Boken kan också vara en värdefull resurs för högskolestudenter på kurser som behandlar lek och autism.