Behovet av att skydda och hantera data på ett säkert sätt växer i takt med krav på ökad tillgänglighet till information i samhället. Den tekniska säkerheten har blivit allt bättre och försöken från obehöriga att komma åt information förflyttas – från luckor i systemens teknik till dess sociala svagheter. Därför utgör mänskligt beteende en allt vanligare grund för säkerhetsriskerna i vår tids informationssamhälle. Med utgångspunkt i samhälle, organisation och verksamhet ger boken förståelse för varför tekniska lösningar inte löser alla problem kring informationssäkerhet. Ett brett grepp tas om frågan – från strukturell nivå i det breda samhällsperspektivet via den enskilda verksamheten och ända ner på individnivå. Boken beskriver arbetssätt, metoder och verktyg som hjälper verksamheter att möta nutida utmaningar inom informationssäkerhet. Informationssäkerhet och organisationskultur vänder sig till studenter och forskare som vill få insyn i området, och till yrkesverksamma som dagligen arbetar med informationssäkerhet i organisationer: beslutsfattare, stabsfunktionärer, ledningsansvariga, informationssäkerhetsansvariga, utvecklingsansvariga, upphandlare, verksamhetssamordnare och specialister.