Barn och psykosomatik - - förståelse och bemötande

Negativ stress är vanlig i samhället, i skolan, i familjen och hos individen. Barn och psykosomatik ger en bred och aktuell bild av orsaker till negativ stress, hur den yttrar sig och hur vi kan förstå vad som händer i kropp och själ. Det som med ett ord kallas för psykosomatik. Boken ger också en bred bild av hur den negativa stressen yttrar sig i den kliniska vardagen på mottagningar i sjukvården. Stress utspelar sig i kroppen på många olika vis. Den påverkar bland annat hjärtverksamhet, andning, hormoner och muskelsystemet. Hur detta så kallade förkroppsligande av stressen går till och hur symtom uppstår beskrivs utförligt, bland annat genom att presentera ny kunskap om startlereaktionens betydelse för muskelspänning och smärta. Vidare beskrivs hur känslor från kroppen och olika delar av hjärnan påverkar oss. Boken ger förståelse för hur barn mår i skolan, att barn är känsligare under perioder av dynamisk utveckling, hur skärmstressen ger glädje men också orsakar skadlig stress, och hur flykt och krigsupplevelser traumatiserar barn. Två kapitel ägnas åt psykiatrisk och psykologisk förståelse ur ett psykosomatiskt perspektiv och i ett tredje belyses psykiatrisk och psykologiskt behandlingsarbete. Rörelsens betydelse för hälsa och antistress klargörs. Dessutom presenteras en behandlingsmetod i fysioterapi med inriktning på psykosomatik som radikalt kan förbättra omvårdnaden av barn som är sjuka av stress.

Boken riktar sig till alla intresserade av barn och psykosomatik inom vård, skola, socialvård, administration och politik. Styrkan med denna bok är att här anges strikta kriterier, som skall uppfyllas innan man ställer en psykosomatisk diagnos. Den bör bli ett standardverk på alla barnmottagningar och självklart också ingå i kurslitteraturen för alla blivande läkare, psykologer och sjuksköterskor som är inriktade på att arbeta inom barnhälsovården. Hugo Lagercrantz, professor emeritus i barnmedicin vid Karolinska Institutet