Infektionsmedicin är en lärobok som täcker de flesta viktiga infektionstillstånd som vi möter i svensk sjukvård. Bokens pedagogiska upplägg skiljer sig från traditionella medicinska läroböcker. Varje kapitel inleds med en beskrivning av en autentisk klinisk situation som blivande läkare kan möta på en vårdcentral eller akutmottagning. Det är i mötet med en patient som läkare måste ha beredskap att reflektera kring och tänka över möjliga differentialdiagnostiska val. De 18 medverkande författarna presenterar egna upplevda situationer som speglar den kliniska vardagen. Därefter förs ett resonemang kring diagnostik och behandling, men även kring profylax, epidemiologi, smittskyddsaspekter samt patogenes och behov av framtida forskning. Efter att den mest troliga diagnosen i kapitlet presenterats, redovisas en eller flera relevanta differentialdiagnoser med samma upplägg, ofta exemplifierade med nya kliniska situationer. De autentiska situationerna främjar studenternas lärande och utmanar den egna förståelsen samt det differentialdiagnostiska tänkandet, genom möjligheten att finna egna frågeställningar till det aktuella tillståndet. I mer traditionell undervisning förmedlas de färdiga svaren utan att frågorna är kända för studenten. För att ytterligare främja studentens inlärning är texten kompletterad med färgbilder och röntgenbilder på olika infektionstillstånd. Infektionsmedicin främjar fördjupande och reflekterande diskussioner om den kliniska praktiken. En bok som författarna i sina roller som lärare hittills saknat i undervisningen av läkarstudenter och praktiserande läkare.