Boken fokuserar på sjuksköterskans pedagogiska funktion och kompetens men många av de teorier, strategier och tillvägagångssätt som beskrivs är allmängiltiga för alla som arbetar med pedagogiska frågor inom hälso- och sjukvård. Innehållet, som är forskningsbaserat, speglar både det pedagogiska uppdraget sjuksköterskor haft och har och de möjligheter som erbjuds en pedagogiskt intresserad sjuksköterska. Boken omfattar följande områden:
Sjuksköterskans pedagogiska uppgifter och utbildning under perioden 1916–2018. Olika pedagogiska traditioners betydelse för patientundervising. Sjuksköterskans funktion och kompetens i mötet med närstående. Olika förhållningssätt till hälsa och sjukdom samt lärande i ett folkhälsoperspektiv. Sjuksköterskan som handledare för studenter under den verksamhetsförlagda utbildningen. Sjuksköterskan som handledare av interprofessionella studentteam. I första hand vänder sig boken till sjuksköterskestudenter på grundutbildningsnivå men även till handledare och yrkesverksamma.