Det har aldrig sålts så mycket böcker i Sverige som nu. Men samtidigt som de flesta litterära texter fortfarande läses i bokform och sprids genom traditionella kanaler förändrar nya medier förutsättningarna för litteraturens förmedling och spridning. Litteraturen i mediesamhället ger en samlad bild av den svenska bokmarknaden och litteraturens villkor i dag. Författaren visar att litteraturens plats i samhället är starkt knuten till framväxten av olika medier och de materiella villkor som styr hur texter produceras, distribueras och konsumeras. Boken behandlar alla led i bokkedjan. Bland de områden som tas upp finns författarroller och författarnas villkor, förlag och branschorganisationer, framväxten av dagens bokmarknad, digitaliseringens betydelse för litteraturen, läsning och läsare samt kultur- och litteraturpolitik. Denna fjärde upplaga är uppdaterad, reviderad och utökad. Litteraturen i mediesamhället vänder sig främst till studenter i kultur- och litteraturvetenskap vid universitet och högskolor, men även till andra som är intresserade av litteraturens villkor i dagens samhälle.