Det professionella mötet ger läsaren en bred översikt över de vanligaste formerna av samtal och möten som sker i professionsyrken. Boken tillhandahåller kunskaper om samtalets socialpsykologi och de filosofiska grunderna för samtal och kommunikation. Genom att börja i socialpsykologin och sedan successivt gå i riktning mot samtalets filosofiska och psykologiska domäner, får vi en bredare förståelse för samtalets vidare sociala och kulturella sammanhang.
Ett övergripande tema är hur det professionella mötet, ofta outtalat, placeras i en specifik klinisk eller psykologisk kontext, medan det i litteratur och på utbildningar ofta handlar om det manifesta samtalet. Mot bakgrund av detta diskuteras hur alla möten påverkas av en rad socialpsykologiska faktorer - strukturella, organisatoriska och interpersonella. Denna andra upplaga har dessutom utökats med teorier och tankar om vad som kan utgöra ”det goda mötet” samt med diskussioner om det digitala professionella mötet.
Boken ger läsaren verktyg för att närma sig den professionella praktiken med kritiska ögon och uppmuntrar till ett dialogiskt och samtidskulturellt perspektiv på samtalets konst. Den utgör ett centralt och nydanande inslag i litteraturen kring professionella samtal.
Det professionella mötet vänder sig främst till studenter som utbildar sig inom skola, socialt arbete, vård och omsorg men också till psykologistudenter samt till yrkesverksamma inom nämnda områden.