Att kunna förstå och producera texter är en av de viktigaste förutsättningarna för förmågan att lära. Språk- och kunskapsutvecklande undervisning F–3 ger läsaren en teoribas för språk- och kunskapsutvecklande undervisning och beskriver hur man arbetar med genrepedagogik, ASL (Att Skriva sig till Läsning) och IKT-verktyg, som appar, smartboard, surfplattor och datorer.
Bokens pedagogiska utgångspunkt är Cirkelmodellen, eller Cykeln för undervisning och lärande. Steg för steg går författaren igenom modellens fyra faser och visar hur ämneskunskap och läs- och skrivförmågor kan utvecklas i samklang. Beskrivningarna konkretiseras genom en mängd exempellektioner, i syfte att ge lärare modeller för undervisning som kan användas direkt i klassrummet och anpassas efter de egna elevernas skilda behov. Författaren beskriver även pedagogiska verktyg som är särskilt bra för elevgrupper där olika elever behöver olika nivåer av undervisningsstöd. Ett separat arbetsmaterial ingår i form av kopieringsunderlag med texter, bilder och ifyllbara mallar för planering, bedömning och arbete med texter, dvs. allt material som behövs för genomförandet av exempellektionerna i boken. Arbetsmaterialet finns även i digital form på bokens webbplats.
Boken vänder sig främst till grundlärare F–3 och till studenter på grundlärarutbildningen. Språk- och kunskapsutvecklande undervisning F–3 ges numera ut av Studentlitteratur. Denna andra upplaga innehåller inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.