Barns nyfikenhet, upptäckarglädje och lust att lära om naturvetenskapliga fenomen och tekniska företeelser är något som varje lärare vill ta vara på. Den här boken visar hur språkutvecklande undervisning kan skapas i de funktionella sammanhang som olika ämnesområden erbjuder.
Författarna beskriver hur en språkstimulerande undervisning kan planeras och genomföras. Med en mängd exempel visar de hur barn uppmuntras att berätta, återberätta, samtala och diskutera i samband med gemensamma aktiviteter och utforskande. Det är erfarenheter som stärker den språkliga förmågan och läs- och skrivutvecklingen. En viktig del i arbetet är ämnesinriktad ordförrådsundervisning, där barnen engageras i aktiviteter som är kognitivt och språkligt stimulerande och där de samtalar om sina upptäckter.
Språkstimulerande undervisning i naturvetenskap och teknik vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola, förskoleklass och grundskolans tidiga år.