Specialpedagogik i praktiken belyser att alla lärare behöver specialpedagogisk kompetens för att kunna göra undervisningen tillgänglig för alla elever och få en ökad förståelse för olikheter bland elever. För att kunna möta hela bredden av olikheter hos eleverna i en klass, behövs ett specialpedagogiskt förhållningssätt som gynnar alla elever och läraren har rollen som den självklara ledaren.
Den här boken utgår från ett sociokulturellt perspektiv, där grundtanken är att lärare arbetar tillsammans och lär av och med varandra. Lärare upplever sig många gånger som ensamma i sitt uppdrag. Boken vill stödja lärare i deras yrkesroll genom att visa på vinster med kollegialt lärande. Den utgår också från ett relationellt perspektiv innebärande att elever i svårigheter är ett gemensamt ansvar för alla som arbetar i skolan.
Skolan är till för alla elever och skolans uppdrag är att arbeta kompensatoriskt för att kunna balansera de skillnader som finns i elevers förutsättningar och förmågor att ta till sig kunskap i undervisningen. Det som gör specialpedagogiken unik är att den grundar sig på att belysa och ta fram bästa möjliga förutsättningar för lärande och lärmiljöer när allmänna lösningar inte räcker till. Specialpedagogik möter alla elever. Varje verksam lärare behöver därför ha kunskap om hur man arbetar med specialpedagogik i praktiken.
Boken vänder sig till yrkesverksamma lärare i skolan och andra med intresse för elevers lärande och för skolutveckling. Den kan också vara lämplig som kurslitteratur och fungera som ett stöd för dem som senare kommer att arbeta i skolan.