Reflektion i lärande och vård - - en utmaning för sjuksköterskan

Förmågan att reflektera spelar en central roll i sjuksköterskans omvårdnadsarbete. Det är därför viktigt att denna förmåga utvecklas under utbildningen till sjuksköterska. Reflektion är väsentligt för den egna lärandeprocessen under utbildningen, men också för att kunna stödja patienters och närståendes lärande i samband med ohälsa och sjukdom.

Reflektion i lärande och vård handlar om hur blivande sjuksköterskor kan lära sig yrket och utvecklas till kompetenta och reflekterande vårdare. Boken visar också hur sjuksköterskor kan stödja patienters och närståendes lärande samt hur de som yrkesverksamma kan lära för att fortsätta vara reflekterande.

I denna upplaga har nya kapitel tillkommit, dessa behandlar aktuella områden inom handledning i den verksamhetsförlagda delen av utbildning (VFU). Kapitlen beskriver reflektion och handledning i par samt på utbildningsvårdenheter. Samtliga kapitel har genomgått en översyn och aktualiserats.

Boken vänder sig i första hand till studenter i sjuksköterskeprogrammet. Bokens innehåll är också viktigt för de handledare och lärare som ska stödja studenter i lärande och reflektion.