I en tid där förskoleklassen nyligen har blivit obligatorisk, samtidigt som den diskuteras som skolform, är en bok om förskoleklassens särart mer aktuell är någonsin. Den här boken handlar om förskoleklassens matematikundervisning och fungerar både i utbildning och som inspiration.
Boken tar upp de matematiska förmågor och det matematiska innehåll som skrivs fram i förskoleklassens styrdokument. Författarna illustrerar och problematiserar arbetssätt och arbetsformer för förskoleklassens matematikundervisning och vad dessa innebär för förskoleklassens lärare.
I boken beskrivs också vad som är unikt med den svenska förskoleklassen och jämförelser görs med motsvarande skolformer i andra, främst nordiska, länder. Bland annat beskrivs vilka matematiska innehåll som fokuseras i olika länders styrdokument och vilken roll leken har i förskoleklassens matematikundervisning.
Matematikundervisning i förskoleklass riktar sig till blivande förskollärare, redan verksamma lärare som arbetar i förskoleklass och till lärare som tar emot elever från förskoleklass.