I den här boken presenteras redskap som stöd för flerstämmig undervisning, didaktik och didaktiskt omdöme i förskolan. Förskollärare ska göra val, men de behöver också motivera sina val i relation till vetenskapliga grunder och beprövade erfarenheter. Didaktik och didaktiska modeller prövas, förfinas och utvecklas i flerstämmig samverkan som inkluderar förskollärare, barn, rektorer, förvaltningsledare och forskare. Boken har en struktur bestående av sex delar enligt följande:
Del I: Undervisning, didaktik och sambedömning
Del II: Didaktiskt informerat undervisningsupplägg med musik i fokus
Del III: Variationsteoretiskt informerat undervisningsupplägg med matematik i fokus
Del IV: Poststrukturellt informerat undervisningsupplägg med ”rytmatik” i fokus
Del V: Pragmatiskt informerat undervisningsupplägg med värden i fokus
Del VI: Flerstämmig didaktisk modellering – samlande avslutning
riktar sig särskilt till förskollärare och förskollärarstudenter och kan med fördel vara en kursbok i förskollärarutbildning som är lämplig att återkomma till under utbildningen. Boken kan även ge inspiration till rektorer, ledare, handledare och andra som är intresserade av didaktik och undervisning i förskolan.