För ett kvartssekel sedan var själva idén att bygga barnförhör på forskningsbaserad kunskap kontroversiell, inte minst i Sverige. Men i dag är det för de flesta involverade i barnrättsliga frågor en självklarhet att vetenskaplig kunskap om barnförhör, utbildning i barnförhör och barnförhörets praktik måste gå hand i hand. Den här boken är baserad på det perspektivet, ett synsätt som ligger i linje med barnkonventionen och dess krav på myndigheter att hålla ett barnrättsperspektiv.
Bokens yttersta syfte är att erbjuda kunskap om hur man på bästa sätt bör navigera i multidisciplinär samverkan med verklighetsbaserad vetenskaplighet och ”sunt förnuft”. Teorin kompletteras med praktiska verktyg: handfasta exempel för studerande och intervjustöd för praktiker i deras yrkesutövande.
Barnförhör vänder sig till studerande och yrkesverksamma inom polis och rättsväsende, socialtjänst, hälso- och sjukvård och i skolvärlden. Den riktar sig även till andra som deltar i diskussioner kring samtal med barn och/eller arbetar med barnutredningar och multidisciplinär samverkan, till exempel på barnahus.