Fritidshemmet ska ge barn möjlighet till lärande, delaktighet och tillgång till en meningsfull fritid. Denna bok erbjuder teoretiska, historiska och praktiska perspektiv på fritidshemmets verksamhet, och ger läsaren en unik inblick i dess särskilda pedagogik. En grundläggande utgångspunkt är att länka forskning och teori till praktiken genom att spegla såväl fritidshemmens historia som deras nutida pedagogiska verksamhet via yrkespersoner som arbetat och arbetar med yngre skolbarn utanför skoltid.
Fritidshemmets pedagogik möjliggör en djupare förståelse av fritidshemmets uppdrag och verksamhetens centrala begrepp. Exempel på teman som behandlas är:
• delaktighet och barns perspektiv
• relationen till hemmet och skolan
• särskilda former av lärande
• omsorg, undervisning och meningsfull fritid.
Boken samlar aktuell forskning och är oundgänglig läsning för blivande och verksamma lärare inom fritidshem. Den är även relevant för skolledare och lärare som vill öka sin förståelse för fritidshemmens roll och pedagogiska verksamhet.