Empati är ett medfött och naturligt sätt att samtala och därför en nyckel till mänskligt samarbete. Den här boken förklarar hur empati fungerar och visar hur professionella kan använda sin empati för att hjälpa andra i sin yrkesroll.
Innehållet är uppdelat i fyra teman:
• Att förstå hur empati fungerar och varför empati skapar samarbete.
• Att skapa en god relation genom medveten närvaro.
• Att framkalla motivation och vägleda genom empati.
• Att genomföra samtal som hjälper – tre steg du tar i samtalstrappan.
Boken ger inblick i en mängd verktyg och metoder som bygger på empati, och som underlättar professionella samtal. Forskningen visar att professionella samtal som bygger på empati i högre utsträckning leder till samarbete, välmående och medverkan i åtgärder.
Den andra upplagan har utökats med fler dialoger och exempel, vilka konkretiserar bokens innehåll och teorier ytterligare. Boken vänder sig till yrkesverksamma inom skola, vård, omsorg, socialt arbete och till personer i en ledande position.