I Läsförståelse Steg 1-3 tränar eleverna på att läsa och förstå olika genrer inom texttyperna; berättande, beskrivande, instruerande, argumenterande, förklarande och utredande. Texterna är elevnära och aktuella med såväl nyskrivna texter som textutdrag. Fyra teman går som en röd tråd genom varje bok och kan användas för gemensamma samtal, textjämförelser och egen textproduktion. Serien omfattar tre elevpaket med stigande svårighetsgrad. Det ingår en tryckt bok och ett digitalt läromedel i elevpaketet.
Elevbok Elevboken följer genomgående samma struktur med en text på ett uppslag och tillhörande frågor på nästa uppslag. Varje text inleds med en läsnyckel som definierar texttypens kännetecken och blir ett stöd för eleverna inför läsningen. Till varje text finns även en ordlista, som stöd under läsningen. Efter varje text följer frågor som tränar de fyra läsförståelseprocesserna:
• Hitta efterfrågad information • Dra enkla slutsatser • Sammanföra och tolka information • Granska och värdera innehåll, språk och textuella drag.
Vilken läsförståelseprocess som tränas markeras med en symbol intill frågan, så att eleverna får hjälp med hur svaret kan sökas i texten. Frågetyperna består både av flervalsfrågor och frågor med korta eller längre svar som eleverna formulerar själva. I facit finns olika svarsalternativ som visar på olika kvalitetsnivåer och blir en modell för hur de kan formulera sina svar.
Digitalt läromedel I det digitala läromedlet kan eleverna få texterna upplästa med textföljning, få tillgång till ordlistor, samt göra självrättande övningar med ord och fraser som förberedelse inför läsningen. Det finns en anpassad version av samtliga texter där eleven kan klicka på ord och uttryck direkt i texten och få en popup-ruta med förklaringen i text eller bild. Även läsförståelsefrågorna finns som popup-rutor direkt i anslutning till de stycken där svaren kan hittas. Det finns svarsblanketter med skrivrader för nedladdning, för de som behöver stöd i hur utförligt svaret ska vara. Efter varje text kan eleverna fylla i sitt resultat i en självvärdering och få en överblick över vilka frågetyper som de behärskar eller behöver öva mer på. Utifrån resultatet finns tips på hur de kan arbeta vidare.